Afgelopen week heeft de gezondheidsraad de nieuwe richtlijnen voor bewegen uitgebracht. Je hebt er vast wel wat over gehoord, gezien of gelezen in de media. Vandaag laat ik je zien wat het advies nu precies inhoudt en wat er is veranderd ten opzichte van het vorige advies. En natuurlijk check ik even of ik wel voldoe aan deze richtlijnen.

Wie is de gezondheidsraad?

De gezondheidsraad stelt in Nederland de voedings- en beweegnormen op. Het is een onafhankelijk bedrijf wat de Nederlandse overheid en bevolking advies geeft als het gaat om voeding en bewegen. Dit doen zij aan de hand van wetenschappelijk onderzoek.

Wat zijn de nieuwe richtlijnen? 

Op de website van de gezondheidsraad is het volledige advies te vinden. Kort samengevat zijn dit de belangrijkste punten uit het nieuwe advies:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Voor volwassenen geldt minstens 150 minuten (2,5 uur) per week matig intensieve inspanning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen.
  • Voor volwassenen geldt minstens twee keer per week spier- en bot versterkende oefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten, dit geldt voor zowel volwassenen als kinderen.
  • Voor kinderen is het advies, minstens één uur per dag matig intensieve inspanning.
  • Voor kinderen geldt minstens drie keer per week spier- en bot versterkende activiteiten.

De richtlijnen laten mensen zien of ze wel of niet voldoen aan de norm. Wanneer mensen wel voldoen aan de norm dan laat de gezondheidsraad nu duidelijk merken dat meer bewegen ook meer voordelen voor de gezondheid als gevolg heeft.

Bron: website gezondheidsraad

Lisanne Takx, Fit, Food Fun, Leefstijlcoach, Gewichtsconsulente

Foto gemaakt door Eline Rewinkel Fotografie

Wat is er veranderd ten opzichte van de oude richtlijnen?

In de oude richtlijnen werd er gesproken over verschillende beweegnormen. De Nederlandse norm gezond bewegen, de fitnorm en de combinorm zijn nu eigenlijk allemaal op 1 hoop gegooid. Hierin wordt extra benadrukt dat meer bewegen dan de norm nog meer gezondheidsvoordelen tot gevolg heeft. Veel stilzitten heeft een negatief effect. Dat was al bekend, maar in dit nieuwe advies wordt dat nog eens extra benadrukt. Wel is het zo dat extra beweging bovenop de norm veel stilzitten kan compenseren.

Voldoen jij en ik aan deze richtlijnen?

Volgens de schattingen van de gezondheidsraad voldoen ongeveer 45% van de Nederlanders aan deze nieuwe norm. Dat betekend dus dat 55% (nog) niet voldoet aan de norm. Dat is best veel.

Als ik naar mijzelf kijk voldoe ik wel aan de norm. Ik sport gemiddeld 4-5x per week en daarnaast werk ik 3-4 dagen bij de Intersport waar ik heel de dag sta, loop en bezig ben. De overige dagen betrap ik mij er wel eens op dat ik wat te lang zit maar dit compenseer ik dus door het sporten en het vele bewegen op het werk.

Bedenk jij voor jezelf nu eens of je voldoet aan deze nieuwe richtlijnen? En zo nee, wat is er voor nodig om wel te voldoen aan deze richtlijnen. Let me know!

Follow me on:

Follow


Tikfoutje ontdekt op het blog? Meld het hier!

Tagged on:                                 

Laat een reactie achter!

Ben de eerste met reageren!

avatar
wpDiscuz