Een van de opdrachten die ik mijn cliënten geef als ik ze ga begeleiden is het bijhouden van een voedingsdagboek. Simpelweg is dit iedere dag voor jezelf (en een heel klein beetje voor mij) noteren wat je allemaal eet en drinkt. Vandaag laat ik je zien waarom ik dit vraag aan mijn cliënten, hoe je dit het beste kunt doen en waarom het jou misschien ook wel kan helpen bij het bewuster worden qua eten.

Waarom het bijhouden van je voeding je kan helpen?

Het bijhouden van een voedingsdagboek geeft jou een beeld van wat je allemaal in je mond stopt op een dag. Heel veel mensen eten namelijk (onbewust) meer dan dat eigenlijk nodig zou zijn. Door voor jezelf alles op te schrijven of in te voeren in een app kun je hier een goed overzicht van krijgen. Daarnaast kan het voor jezelf een extra drempel zijn om dat extra koekje of chocolaatje te pakken. Je moet die immers ook noteren in je dagboek en dat is dan weer confronterend. Je weet dat een zak chips slecht is maar als je dan ziet wat het opleverd in kcal of vetten in je voedingsdagboek dan komt het toch misschien iets meer binnen. 

Hoe kun je het beste een voedingsdagboek bijhouden?

Er zijn verschillende manieren. Je kunt natuurlijk heel ouderwets pen en papier pakken en alles simpelweg opschrijven wat je eet. Je krijgt hier echter geen voedingswaarden bij te zien.  Tegenwoordig zijn er ook verschillende apps die je kunnen helpen bij het bijhouden van je voeding. In deze apps zijn ook meteen de voedingswaarden van de producten verwerkt. De apps die ik fijn vind om te gebruiken en die ik ook vaker aanraad aan mijn cliënten zijn ”Mijn eetmeter” en ”My fitness pal”.

Waar je op moet letten met het invullen.

Zorg ervoor dat je alles invult! En daarmee bedoel ik ook de boter/olie waarin je bakt en dat dropje op het werk, dat stukje worst in de supermarkt of bij de slager en het koekje wat je bij de koffie krijgt op het terras. Wanneer je al deze dingetjes bij elkaar optelt dan kom je toch al snel weer op wat extra kcal.
Kijk ook even goed of de porties die jij eet overeen komen met de porties in de app. Vaak staan er ook porties op de verpakkingen van producten. Let hierop ook als je een product toevoegt aan je app zodat je hem later ook weer makkelijk kunt selecteren.
Let erop dat de voedingswaarden altijd inschattingen zijn. Het ene schaaltje kwark is het andere niet. Voor workouts geldt hetzelfde. Deze kun je toevoegen in de app, Dit is helaas ook niet op de kcal precies nauwkeurig aangezien iedere lichaam een andere verbranding heeft die beïnvloed wordt door onder andere, leeftijd, geslacht, intensiteit aan het bewegen en omstandigheden zoals warmte.

Kortom

Het bijhouden van een voedingsdagboek kan je echt wel bewuster maken van wat je op een dag eet en drinkt. Het geeft je een redelijk beeld van de verhoudingen van de voedingstoffen die je dagelijks binnenkrijgt. Toch is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de app wel altijd een schatting is en nooit helemaal 100 % zal kloppen.

Gebruik jij wel eens een app voor het bijhouden van je voedingsdagboek? 

Follow me on:

Follow


Tikfoutje ontdekt op het blog? Meld het hier!

Tagged on:                                                 

Laat een reactie achter!

Ben de eerste met reageren!

avatar
wpDiscuz