Vet is slecht voor je. Je kunt het beste zo min mogelijk vet eten. En wanneer je vet eet dan kun je het beter rechtstreeks op je heupen plakken. Vetten zijn voedingstoffen in eten waar veel mensen een negatief beeld over hebben. Er zijn dan ook mensen die geloven dat zo min mogelijk vet in je voeding het beste is. Vandaag ga ik je wat meer vertellen over vetten en over hoeveel je lichaam er van nodig heeft. Kortom is dit een FEIT of een FABEL?

”Het is goed om zo min mogelijk vetten te eten”

Soorten vet

Simpel gezegd bestaan er 2 soorten vetten, onverzadigde en verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn ongezond en onverzadigde vetten zijn gezond. Ik onthou het altijd door het volgendeezelsbruggetje (Onverzadigd = Oké & Verzadigd = Verkeerd)

  • Verzadigde (verkeerde) vetten vind je veel in chips, koekjes, snacks, volle melkproducten en vet vlees. Dit soort vet zorgt ervoor dat het cholesterol in ons lichaam omhoog gaat. Het cholesterol kun je eigenlijk zien als kleine vet druppeltjes in het bloed. Is dat te hoog dan heb je meer kans op hart- en vaatziekten.
  • Onverzadigde vetten zijn de goede vetten. Deze vind je veel in noten, zaden, avocado, vis, en bak- en braadproducten. In deze soort vetten zitten stoffen die je lichaam goed helpen functioneren. Je lichaam heeft dus een bepaalde hoeveelheid van deze stoffen nodig.

Hoeveel vet heb je nodig?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er twee soorten vetten. In de totale hoeveelheid voeding die jij tot je neemt op een dag zou maximaal 10 % mogen bestaan uit verzadigde (verkeerde) vetten. Voor iemand die 2000 kcal mag hebben op een dag zou dat neer komen op 200 kcal (ongeveer 22 gram).

De onverzadigde (goede) vetten mag je wat meer hebben. In de ideale verhouding zou ongeveer 20-40% van je voeding mogen bestaan uit onverzadigde vetten. Voor iemand die 2000 kcal op een dag mag zou dit ongeveer uit komen op 400-800 kcal per dag (44-88 gram).

Lisanne Takx, Fit, Food Fun, Leefstijlcoach, GewichtsconsulenteLisanne Takx, Fit, Food Fun, Leefstijlcoach, Gewichtsconsulente

 

 

 

 

 

 

Advies 

Mijn advies om aan voldoende vetten te komen is om gemiddeld 1-2 x per week vis te eten (waarvan 1 keer vette vis zoals zalm en haring), soms een klein handje noten te eten, een halve avocado of je boterham eens te besmeren met pindakaas. Wel is het zo dat vetten naar verhouding erg veel kcal leveren als je het vergelijkt met koolhydraten en eiwitten. Gezonde vetten kunnen dus nog zo gezond zijn, als je er te veel van eet dan kon je er makkelijk van aan.

Conclusie is dus dan het een fabel is. Het lichaam heeft vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Wel is het zo dat je goed naar de porties moet kijken. Dit omdat vetten nou eenmaal naar verhouding veel kcal leveren.

 

Follow me on:

Follow


Tikfoutje ontdekt op het blog? Meld het hier!

Tagged on:                                             

Laat een reactie achter!

Ben de eerste met reageren!

avatar
wpDiscuz